Slechts 10 procent van de BlackBerry-bezitters koos in juni opnieuw voor een smartphone van het Canadese bedrijf als ze een nieuwe telefoon kochten.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Consumer Intelligence Research Partners (CIRP), waar GigaOM over schrijft.

BlackBerry verkeert in zwaar weer. Een maand geleden maakte het concern bekend dat er slechts 2,7 miljoen toestellen met het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10 waren verkocht in maart, april en mei.

Daarmee is de achterstand op de combinaties Apple/iOS en Samsung/Android enorm. In de strijd om plek drie achter die twee giganten verliest BlackBerry ook terrein op Nokia, dat 7,4 miljoen Lumia-toestellen met Windows Phone 8 over de toonbank zag gaan in het tweede kwartaal.

Overstappen op iOS en Android

In juni stapte 48 procent van de BlackBerry-gebruikers over op een telefoon met iOS van Apple en 34 procent koos voor een Android-toestel, volgens de analisten van CIRP.

iPhone-gebruikers zijn het loyaalst: 78 procent kiest opnieuw voor een iPhone. Van de Android-gebruikers blijft 67 procent plakken bij het huidige besturingssysteem, zoals te zien is in de onderstaande tabel (klik voor vergroting).

cirp1

Van de mensen die voor het eerste een smartphone aanschaffen kiest 50 procent voor Android en 39 procent voor iOS. Daarmee profiteren iOS en Android waarschijnlijk van het feit dat verreweg de meeste applicaties voor deze besturingssystemen worden ontwikkeld. Beide app-winkels bevatten ruim 800 duizend apps.

Het ecosysteem rondom een besturingssysteem is een belangrijke troef in de concurrentieslag tussen smartphones. Het is ook een verklaring waarom het merendeel van de mensen met iOS of Android trouw blijft aan het systeem dat ze hebben. Heb je eenmaal geld uitgegeven aan apps, dan is het voordeliger om niet te wisselen.

Trouwer aan Samsung dan aan HTC

Van de smartphonefabrikanten weet - op Apple na - Samsung het beste zijn klanten te behouden. Ruim de helft van de mensen met een telefoon van het Zuid-Koreaanse bedrijf schaft opnieuw een Samsung aan.

HTC weet slechts 27 procent van de gebruikers opnieuw aan zich te binden; voor LG ligt dat percentage op 18 procent. Opvallend is dat volgens CIRP geen enkele Nokia-bezitter opnieuw voor een mobieltje uit Finland kiest.

cirp2

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl